واشر لاستیکی

انواع واشر لاستیکی

واشر (wash rubber) که آن‌را به نام گسکت نیز می‌شناسند، حلقه یا لایه ای است که معمولا از جنس فلز یا لاستیک می‌باشد و عموما قطر خارجی واشر دو برابر قطر داخلی آن است. واشر لاستیکی به عایق کردن نقاط پیوند میان لوله ها و سطوح کمک می‌کند و آن‌را جزو خانواده‌ی درزبندها و درزگیرها به حساب می‌آورند.
به طور کلی وظیفه ی لاستیک ها آب بندی و یا هوابندی است و از نفوذ بی‌رویه‌ی آب و هوا به سازه جلوگیری می‌کند.
واشر در صنایع مختلف به خصوص صنعت آب و فاضلاب بسیار پر کاربرد می‌باشد.
واشر فلزی برای نواحی تحت فشار زیاد آب استفاده می‌شود و واشر لاستیکی در نواحی با فشار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید انواع واشر لاستیکی با ما تماس بگیرید.

تماس مستقیم

واشر گاهی نقش جدا کننده دارد و گاهی به عنوان پخش کننده‌ی فشار و بار روی یک سطح عمل می‌کند؛ مثل مواقع استفاده از پیچ و مهره که استفاده از واشر، از آسیب رسیدن به نقاط اطراف استفاده از پیچ جلوگیری می‌کند.
نقش مهم واشر‌ ها عایق بندی است و همچنین در کاهش لرزش سطوح نقش دارند.
البته واشر ها به دلیل عملکردی که دارند می‌توانند در انواع صنایع مختلف با دامنه‌ی بسیار زیادی از هدف های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
پس همانطور که گفته شد، واشر لاستیکی موارد استفاده بسیار زیادی دارد، به عنوان مثال اطراف پنجره ها از واشر استفاده می کنیم و در لوازم خانگی مانند یخچال برای سرد ماندن دمای داخل یخچال از واشر ها بین درب یخچال و بدنه آن استفاده می شود (نقش درزگیر واشر ها) .
واشرها در ماشین آلات؛ لوله ها، شیرها و پمپ ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما واشرها چگونه عمل می‌کنند؟ برای اینکه واشر لاستیکی بتواند از هرگونه نشتی جلوگیری نماید ، باید به اندازه‌ی مناسب فشرده شود تا بتواند مانع محکمی در درز ها باشد . همچنین واشر لاستیکی باید در برابر سطوح مختلف مقاومت داشته باشد یعنی واشر باید از جنسی باشد که اصطکاک بین سطح متحرک را به خوبی بتواند کنترل نماید. پس دانستیم که واشر فضای بین دو سطح را قرار است پر کند؛ به همین دلیل ماده‌ی استفاده شده در ساخت واشر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مواد بکار رفته در ساخت واشر لاستیکی باید به گونه ای باشد که قابلیت تغییر شکل و انعطاف پذیری (الاستیسیته) خوبی داشته باشد و در واقع انعطاف مناسب از نکات بسیار مهم در تولید یک واشر لاستیکی است.

واشر لاستیکی بشقابی
خرید واشر لاستیکی

انواع واشر لاستیکی

واشر های لاستیکی بسته به نوع فعالیت خود انواع مختلفی نیز دارند؛ به عنوان مثال :
مدل DIN-125 پر مصرف ترین نوع واشر لاستیکی است و عموما مردم آن‌را به اسم واشر ساده و تخت می‌شناسند.
مدل DIN-127 که بدلیل نوع ماده‌ی سازنده‌ و شکل ظاهری آن به واشر فنری معروف است.
مدل DIN-137 به دلیل شکل خاصی که دارد به واشر لاستیکی موجی شناخته می‌شود.
مدل DIN-434 که نامش واشر لاستیکی چهارگوش یا مربعی می‌باشد.
مدل DIN-471 واشر از نوع خار است که به روی شفت ها جایگذاری می‌شود.
مدل DIN-2093 که به واشر لاستیکی بشقابی فنری مشهور است که به آن فنر صفحه ای نیز گفته می‌شود و ازجمله قابلیت واشر بشقابی، تحمل بارهای زیاد و طول عمر بالا نسبت به سایر واشرها می‌باشد.
مدلDIN-3017 که به بست شلنگ شناخته می‌شود و بیشتر برای اتصال شلنگ گاز به منبع استفاده می‌شود و انتشار و نشتی گاز جلوگیری می‌نماید.
مدلNMG4522 که واشری با سطح عاج دار می‌باشد؛ زیرا بر روی بدنه‌ی آن‌ها خط ها و شیار هایی نزدیک به هم وجود دارد .
از واشرهای لاستیکی که در صنایع خودرو سازی و … استفاده می شوند نیز می توان به واشر لاستیکی دری سوپاپ ، واشر درجه شناور داخل بانک بنزین ، واشر لاستیکی خروجی پکیج دیواری ، واشر دانفوس ، واشر درب محافظ ، واشر لاستیکی کنتور های هوشمند، واشر تخت لاستیکی پریما ، واشر پایه فیلتر روغن و … اشاره نمود.

واشرهای لاستیکی

انواع واشرهای لاستیکی از نظر جنس

در این قسمت قصد داریم انواع مختلف واشر های لاستیکی از نظر جنس مواد سازنده را بررسی کنیم.

واشر لاستیکی معمولی (SBR)

واشر لاستیکی معمولی که از ماده‌ی استایرن (Styrene Butadiene Rubber) ایجاد شده است، در محیط‌های خنثی و یا زمانی که سیال ، آب شیرین و غیراسیدی باشد، جهت آب بندی کاربرد دارد و از خواص فیزیکی مقاومت فرسایشی بالا و انعطاف پذیری بالا در دمای پایین برخوردار است.

واشر لاستیکی ضد روغن (NBR)

واشر¬های لاستیکی نیتریل بوتادین رابر (Nitrile Butadiene Rubber) تولید شده‌ی نوعی لاستیک می‌باشند که آن لاستیک دارای ماده‌ی آکریونیتریل و بوتادین است که این مواد مقاومت بسیار مناسبی در برابر انواع سوخت مثل بنزین، روغن و … دارند و در واقع هرچه میزان نیتریل موجود در لاستیک سازنده‌ی واشر بیشتر باشد، میزان مقاومت آن واشر نیز بیشتر شده، ولی از انعطاف آن کاسته می‌شود. پس این نوع واشر لاستیکی با دارا بودن خواص مکانیکی، چون مقاومت در برابر سایش، روغن های معدنی، گازوئیل، گریس، الکل، حرارت و هم چنین تحمل دامنه‌ی دمایی بین ۴۰- تا ۱۲۰+ در محیطی که سیال روغن باشد و آن روغن با واشر لاستیکی در ارتباط باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

واشر لاستیکی ضد گازترش (HNBR)

این واشر لاستیکی مدل هیدروژنه الاستومر از اشباع شدن نیتریل با هیدروژن حاصل می گردد و در مقایسه با مدل NBR دارای مقاومت بالاتری در مقابل روغن ها، مواد شیمیایی و گازهای خورنده با درجه حرارت بالا می باشد و معمولا در صنایع نفت ، پالایش و پتروشیمی کاربرد دارد.

واشر لاستیکی ضدسایش (NR_SBR)

این واشر که به واشر لاستیکی طبیعی مصنوعی نیز شناخته می‌شود از ترکیب دو جنس نچرال رابر NR و استایرن بوتادین رابر تولید می شود و دارای خاصیت ارتجاعی، استحکام کششی و مقاومت پارگی بالایی می باشد.

واشر لاستیکی ضد اسید (EPDM)

این نوع واشر لاستیکی که از ماده اتیلن پروپیلن داین مونومر (Ethylene Propylene Diene Monomer) ساخته شده اند ، دارای مقاومت بالایی در آب های صنعتی با سختی بالا، مواد اسیدی، گازها، زنگ زدگی، آب شور دریا، ازون، نور خورشید، الکتریسیته و شرایط سخت جوی و آب و هوایی می‌باشند. به طور کلی این نوع واشرهای لاستیکی به دلیل ساختارشان در شرایط خاص، مانند محیط های اسیدی و قلیایی، آب های شور با املاح معدنی، آب های گرم تا۱۰۰ درجه سانتیگراد ، عملکرد بسیار بالایی دارند.

واشر لاستیکی سیلیکون (Silicon)

واشر لاستیکی سیلیکون دارای چسبندگی و مقاومت حرارتی بالا در دامنه‌ی۲۷۰+ تا ۴۰- درجه سانتی گراد بوده و به آسانی خراب نمی‌شود و همچنین مقاومت الکتریکی بالایی نیز دارد و به دلیل بهداشتی بودن در صنایع غذایی، پزشکی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واشر لاستیکی وایتون (FKM)

واشر وایتون یک نوع واشر ضد حرارت است که دارای ضخامت متفاوت می‌باشد و عموما در بین فلز، فلنج یا دو مهره ماسوره قرار می‌گیرد. این نوع واشر برای آب بندی در مقابل مواد شیمیایی و گازها مناسب است و در صنایع نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین گسکت های وایتون (فلوئوروالاستومرها)، جهت استفاده در برابر حرارت و گرما ، آب کلردار، اسیدها، گاز ترش، بنزین، حلال های شیمیائی، اوزون، آتش که مقاومت بالایی دارد نیز استفاده می شود.

واشر لاستیکی (PTFE)

واشر پلی تترا فلور اتیلن (Polytetrafluoroethylene) در محل هایی که با مواد شیمیایی در تماس مستقیم است، کاربرد دارد و دارای مقاومت سایشی و حرارتی بسیار بالایی نیز می‌باشد.

واشر لاستیکی نئوپرن (Noperan)

واشر های کلروپرن (Chloroprene Rubber) یا نئوپرن خواص قابل توجهی از قبیل استحکام کششی، مقاومت محیطی، ضد مواد اسید و بازی، ضد روغن، ضد فشار، سایش و تنش و دارای مقاومت دمایی ۴۰- الی ۱۲۰+ درجه سانتیگراد است و این واشر ها  اغلب مابین دو فلنج یا فلز یا مهره استفاده می گردند.

تنها نقطه‌ی ضعف این نوع واشر لاستیکی گران قیمت تر بودن لاستیک آن نسبت به دیگر پلیمر های لاستیکی می‌باشد.

واشر لاستیکی پلی یورتان (Polyurethane)

واشر های پلی یورتان دارای مقاومت بالایی در برابر سایش، مواد اسیدی و روغن های صنعتی بوده و به دلیل مواد سازنده‌ی استفاده شده در آن در برابر صدمات ناشی از گرما، نور،آلاینده های جوی و کلر آسیب پذیر هستند و به همین دلیل برای محافظت از پلیمر استفاده شده در آن از تثبیت کننده ها استفاده می کنند. محدوده مقاومت حرارتی این واشر ها عموما بین ۲۵- الی ۹۰+ درجه است.

انواع واشر لاستیکی

عوامل موثر بر انتخاب نوع واشر پلاستیکی جهت خرید

• دما، فشار وارد شده به واشر و میزان خورندگی سیال
• تعداد دفعات باز و بسته شدن فلنج جهت تعمیرات و نگهداری
• ضرورت های محیطی و آب و هوایی
• میزان هزینه

خرید واشر پلاستیکی

برای خرید واشر پلاستیکی بسیار مهم است که نوع عملیات و فرآیندی که قرار است واشر در آن به کار برود مشخص باشد و ما در این مقاله سعی نمودیم عوامل مختلفی را که در جهت انتخاب و خرید واشر پلاستیکی به شما کمک میکند را بازگو نماییم. واشر ها به جهت کارکرد ارتباطی ای که در اتصالات و آب بندی ها دارند باید بسیار مورد توجه واقع شوند؛ زیرا سهل انگاری در نوع انتخاب آن‌ها و جنسشان، مشکلات بسیاری را به بار می‌آورد.

شما برای خرید واشر لاستیکی می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و همچنین از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

قیمت واشر لاستیکی

واشر های لاستیکی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند چه در جنس و چه در انواع کاربرد آنها و در واقع قیمت واشر لاستیکی به نوع وکاربرد آن بستگی دارد؛ همچنین با توجه به اینکه شما می‌خواهید در فعالیت خود از چه نوع واشری استفاده نمایید و چه مقدار هزینه نمایید ، قیمت آنها متفاوت می‌باشد . مواردی همچون فلزی یا لاستیکی بودن ، متری یا قطعه ای بودن ، برند و کیفیت ، ضدزنگ بودن و مقاومت حرارتی واشر ، گرید و درجه استاندارد بسیار در انتخاب شما حائز اهمیت می‌باشد.
جهت خرید واشر های لاستیکی با شماره های موجود در سایت آهن پاد تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *