انواع پیچ و مهره صنعتی

پیچ و مهره صنعتی

تقریبا همه ما به خوبی می‌دانیم پیچ و مهره چیست و چه کاربردی دارد. با شنیدن نام پیچ و مهره نمونه‌های ریزی از آن که احتمالا در جعبه ابزار خانه‌ خود داریم را به یاد می‌آوریم. این در حالی است که پیچ و مهره به انواع مختلفی در سایزهای متفاوت تقسیم می‌شود. نمونه‌هایی که ما در خانه داریم با آنچه به عنوان پیچ و مهره صنعتی شناخته می‌شود، متفاوت است. در ادامه این مطلب از آهن پاد به بررسی انواع و نحوه خرید پیچ و مهره صنعتی می‌پردازیم.

پیچ و مهره صنعتی چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم پیچ و مهره‌ها دارای نمونه‌های خانگی و صنعتی هستند. نمونه‌های خانگی عموما اندازه کوچک و کاربرد ساده‌ای دارند. پیچ و مهره خانگی برای اتصالات ساده استفاده می‌شود و اگر به اندازه کافی محکم نباشد و یا در اثر گذر زمان اتصال استحکام خود را از دست بدهد، مشکل و خسارت زیادی به بار نمی‌آید. اما پیچ و مهره‌ صنعتی باید محکم باشد و اتصالات مقاومی را ایجاد کند که قادر به تحمل بار و فشار زیادی باشند. برای بستن و محکم کردن اتصالات پیچ و مهره صنعتی از ابزارآلات خاص و ویژه‌ای بهره می‌برند، این ابزارها خود در ایجاد اتصالی محکم نقش دارند.

صنایع از دو نوع اتصال استفاده می‌کنند، نوع اول اتصال دائم است که معمولا با استفاده از جوشکاری انجام می‌شود. در اتصال دوم که دائم نیست اما باید استحکام بالا داشته باشد از پیچ و مهره و به صورت اختصاصی از انواع پیچ و مهره صنعتی استفاده می‌کنند. کاربرد گسترده پیچ و مهره‌ها در صنعت باعث ساخت پیچ و مهره صنعتی با ویژگی‌های متفاوت برای کاربردهای خاص و مختلف شد.

انواع پیچ و مهره صنعتی

با توجه به کاربردهای مختلف و وجود اتصالات با ویژگی‌های متفاوت پیچ و مهره‌های صنعتی شکل و ویژگی‌های متفاوتی دارند و برای اتصالات خاص، به صورت ویژه طراحی و ساخته شده‌اند. در ادامه برخی از این نمونه‌ها را تعریف کرده و کاربرد آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • پیچ آلن: پیچ آلن در گروه پرکاربردترین پیچ و مهره صنعتی قرار دارد. سر یا گل این پیچ، دارای حفره‌ای شش گوش است که با آچاری به نام آچار آلن جفت می‌شود، و از طریق آن می‌توان پیچ را محکم یا باز کرد. این پیچ استحکام قابل توجهی دارد و در مواردی که نیاز به استحکام بالا باشد، استفاده می‌شود.
  • پیچ استوانه؛ یا پیچ ماشینی دارای سر استوانه شکل و بدنه‌ای تمام رزوه است.
  • پیچ و مهره خشکه: این پیچ و مهره را به نام پیچ و مهره فولادی می‌شناسند اما در بین پیچ و مهره صنعتی به پیچ و مهره خشکه شهرت دارد. این پیچ بسته به نیاز در گرید‌ها و میزان استحکام متفاوت تولید می‌شود.
  • پیچ خودکار: نیازی به وجود حفره نیست. این پیچ‌ها دارای دو نوع نوک تیز و سر مته‌ای هستند که خود محل اتصال را سوراخ کرده و درون آن قرار می‌گیرند. کاربرد اصلی پیچ‌های خودکار در ساختمان‌ سازی و سازه‌ها می‌باشد.پیچ و مهره صنعتی
  • پیچ سازه ساختمانی: پیچ‌هایی هستند که در سازه‌ها به کار می‌روند. مشخص است که این پیچ‌ها وزن و فشار زیادی را تحمل می‌کنند، لذا باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند.
  • رول بولت: رول بولت از چهار بخش پیچ، مهره، واشر و استوانه تو خالی تشکیل شده‌است. رول بولت‌ها در صنعت ساختمان سازی به کار می‌روند و بستن آن‌ها ترتیب و روش خاص خود را دارد.
    استاد بولت: استاد بولت یک پیچ بدون سر است و در واقع یک استوانه تمام رزوه داریم که برای محکم کردن آن در اتصال مورد نظر می‌توان هر دو طرف را با مهره بست و یا یک طرف را با مهره بست و سمت دیگر را خم نمود. استاد بولت‌ها را می‌توان در دسته پیچ و مهره صنعتی به خصوص صنعت نفت و گاز قرار داد.
  •  پیچ و مهره شش گوش: پیچ و مهره hv یا شش گوش از پرکابردترین پیچ‌ها هستند. شکل سر یا گل پیچ شش گوش است و بدنه استوانه‌ای رزوه شده دارند. به این پیچ‌ها، آچاری نیز گفته می‌شوند: چرا که از طریق آچار باز و بسته می‌شوند.
  • پیچ متری: یک میله بلند رزوه دار است که طول آن مطابق با نیاز و سفارش مشتری تعیین می‌شود.

کلیه پیچ و مهره‌هایی که در بالا نام بردیم بسته به جنس ماده‌ای که در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دسته بندی دیگری نیز دارند. پیچ و مهره‌ها از موادی مانند آلومینیوم، برنج، آلیاژ مس، پلاستیک، فولاد، استیل، تیتانیوم و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. در این میان انواع فولادی پرکاربردتر هستند چرا که استحکام و مقاومت بالاتری دارند. برخی تولید کنندگان پیچ و مهره‌های فولادی را با روکش گالوانیزه به بازار ارائه می‌دهند که این امر سبب بهبود خواص مکانیکی و مقاومت پیچ و مهره در مقابل خوردگی می‌شود. از این رو پیچ و مهره آهنی به دلیل اسنحکام پایین‌تری که نسب به پیچ و مهره‌های فولادی دارد در دسته پیچ و مهره‌های صنعتی قرار نمی‌گیرند.

قیمت پیچ و مهره صنعتی

برای استعلام قیمت پیچ و مهره صنعتی می‌توانید به سایت آهن پاد مراجعه کنید، ابتدا مدل، نوع و تعداد مورد نظر خود را مشخص کرده سپس به کمک کارشناسان سایت نرخ سفارش خود را بگیرید. قیمت پیچ و مهره‌ها به موارد متعددی از جمله جنس، ابعاد، مدل و نوع آن‌ها بستگی دارد. برای مشخص شدن این موارد ابتدا باید کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید. می‌توانید در این مورد نیز از مشاوران آهن پاد کمک بگیرید.

 

پیچ و مهره صنعتی

خرید پیچ و مهره صنعتی

سایت آهن پاد برای شما همراهان گرامی امکان خرید پیچ و مهره صنعتی را به صورت اینترنتی و عمده فراهم کرده است. پس از بررسی و اعلام کالای مورد نظر می‌توانید علاوه بر استعلام قیمت، گرفتن مشاوره و اطلاعات لازم، اقدام به خرید نمایید.

کلام آخر

پیچ و مهره‌ها با توجه به کاربردی که در اتصالات خانگی و صنعتی پیدا کردند، به صورت تخصصی و ویژه تولید می‌شوند. به همین دلیل بسته به محل و نوع اتصال آن‌ها، انواع مختلفی دارند، برای مثال انواعی از پیچ‌ و مهره‌ها را در بالا بررسی کردیم. پیچ و مهره صنعتی نوع ویژه‌ای است که با توجه به گستردگی صنایع و کاربرد پیچ و مهره در آن خود دارای انواع بی‌شماری است. اگر در یکی از این صنایع مشغول هستید و تمایل به خرید پیچ و مهره صنعتی دارید، سایت آهن پاد بهترین گزینه است. می‌توانید در اینجا سوالات خود را بپرسید و با خیال راحت خرید کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *