پیچ استاد بولت

پیچ استاد بولت

استاد بولت (stud bolt) یک نوع اتصال مکانیکی است که به طور معمول برای اتصال دو قطعه فلزی به هم استفاده می‌شود. این اتصالات شامل یک پیچ با سر مستطیلی (یا شش ضلعی) و یک مهره متناظر با آن هستند. در مقایسه با پیچ‌های معمولی، stud bolt ها بیشتر برای اتصال قطعاتی که نیاز به جابجایی دارند استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از استادبولت‌ها در مواردی که قطعات بسیار ضخیم هستند و پیچ معمولی قادر به ایجاد اتصال نیست، مفید است. به طور کلی پیچ استاد بولت به دلیل مقاومت بالا در بسیاری از کاربردهای صنعتی، ازجمله صنایع نفت، گاز، صنایع شیمیایی و خودروسازی استفاده می‌شود. در ادامه با انواع پیچ‌های استاد بولت و مشخصات فنی آن آشنا می‌شویم.

استاد بولت چیست؟

پیچ استاد بولت، یکی از پیچ‌های متداول در مهندسی مکانیک است که به طور گسترده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیچ از نوع پیچ مته است و دارای یک سر مخروطی است که به دو صورت متفاوت می‌توان آن را استفاده کرد؛ در صورت استفاده از سر مخروطی برای جمع‌آوری قطعات، پیچ به عنوان پیچ جمع‌کننده شناخته می‌شود، و در صورت استفاده از سر مخروطی به عنوان مهره، پیچ به عنوان پیچ مهره شناخته می‌شود.

پیچ استاد بولت از دو بخش تشکیل شده است: بدنه پیچ که شامل یک میله است و سر پیچ که شامل یک سر مخروطی و یک مهره است. مهمترین ویژگی پیچ استاد بولت، دارا بودن یک شانه مکانیکی است که برای جلوگیری از باز شدن پیچ در برابر نیروهای جانبی وارد شده به آن، استفاده می‌شود.

استفاده از پیچ استاد بولت در بسیاری از صنایع، به دلیل قابلیت تنظیم و جمع‌آوری آسان آن، بسیار رایج است. همچنین، نصب آسان و سریع پیچ استاد بولت، هزینه کمتری را در مقایسه با روش‌های دیگر ایجاد می‌کند. به همین دلیل، پیچ استاد بولت در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، صنایع الکترونیکی، صنایع ساختمانی و… به کار می‌رود. استاد بولت‌ها از لحاظ شکل و نوع رزوه نیز به ۳ نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. پیچ دو سر رزوه پیوسته
  2. پیچ دو سر روزه با انتهای قلاویز کاری
  3. پیچ دو سر رزوه با انتهای رولینگ کاری 

هر کدام از تقسیم بندی‌های بالا انواع مختلفی با ویژگی‌های متفاوتی دارند و از استانداردهای خاص خود برخوردار هستند که می‌توانید با مطالعه مقاله مشخصات و خرید انواع پیچ دو سر رزوه با این استانداردها و ویژگی‌ها بیشتر آشنا شوید.

محاسبه وزن استاد بولت

شما می‌توانید همین الان از راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما، مشاوره و یا راهنمایی بگیرید.

تماس مستقیم

انواع استاد بولت

 مواد اولیه تولید این نوع پیچ‌ها که بیشتر در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و ساختمانی به کار می‌روند، فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و استنلس استیل است. گریدهای مختلف فولادی برای استفاده در پیچ‌ استاد بولت وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه به برخی از این گریدها و ویژگی‌های آنها اشاره می‌شود:

  1. ASTM A193 Grade B7: این گرید از فولاد کربنی است که برای دمای کاری تا ۴۵۴ درجه سانتی‌گراد مناسب می‌باشد. مقاومت به کشش بالا و خاصیت ضد خوردگی ضعیفی دارد.
  2. ASTM A320 Grade L7:  این گرید از فولاد کربنی آلیاژی بوده که برای دمای کاری تا ۵۹۳ درجه سانتی‌گراد مناسب است. این گرید دارای خاصیت مقاومت به کشش و خوردگی بالاست.
  3. ASTM A193 Grade B8: این گرید از استنلس استیل ۳۰۴ بوده که برای دمای کاری تا ۵۹۳ درجه سانتی‌گراد مناسب است. این گرید دارای خاصیت مقاومت به خوردگی، زیبایی و دوام بالاست.
  4. ASTM A193 Grade B8M: این گرید از استنلس استیل ۳۱۶ است که برای دمای کاری تا ۵۹۳ درجه سانتی‌گراد مناسب می‌باشد. این گرید دارای خاصیت مقاومت به خوردگی، ضربه‌پذیری، دوام و استحکام بالاست.

همچنین گریدهای دیگری نیز برای استفاده در پیچ‌ استاد بولت مانند ASTM A193 Grade B16، ASTM A193 Grade B8T، ASTM A193 Grade B8. بنابراین استاد بولت ها به دو دسته فولادی و استنلس استیل تبدیل می‌شوند که هریک در گریدها و استانداردهای مختلفی که در بالا نام بردیم دسته‌بندی می‌شوند.

تفاوت انواع گریدهای استاد بولت فولادی

هر دو استاد بولت فولادی با گرید سری B پر کربن بوده و در فرآیند سخت کاری تحت عملیات‌های گرمایشی و سرمایشی یکسانی قرار گرفته‌اند و تنسایل و سختی هر دو گرید کاملا با هم برابر می‌باشد. زمانی که سایز استاد بولت‌های فولادی گرید B7 و B16 از یک اینچ کمتر باشد تنسایلی برابر ۸۶۰ مگا پاسکال دارند و این در حالی است که این مقدار تنسایل با افزایش سایز قطر استاد بولت کاهش می‌یابد. یعنی تنسایل استاد بولت‌های فولادی با سایز بین ۲ تا ۴ اینچ برابر ۷۵۰ مگا پاسکال و سایزهای بالای ۴ اینچ تنسایل کمتر از ۷۰۰ مگاپاسکال دارند.

شایان به ذکر است که در کنار شباهت‌های نام برده شده بین دو گرید سری B تفاوت‌هایی هم نیز وجود دارد که اصلی ترین تفاوت، مقاومت به حرارت می‌باشد. گرید B7 استاد بولت در دماهایی ۴۵۰ سانتی گراد و یا پایین‌تر صرفا خواص فیزیکی خود را حفظ کرده و بالاتر از این دما مقاومت کششی پیچ افت شدیدی پیدا می‌کند، این در حالی است که گرید B16 استاد بولت در دماهای بالاتر از ۴۵۰ سانتی گراد مقاومت به حرارت خوبی را از خود نشان می‌دهد و خواص فیزیکی خود را به خوبی قادر است حفظ کند، به همین دلیل این نوع استاد بولت در شرایط کاری سخت صنعت نفت و پتروشیمی کاربرد فراوانی دارد.

 
استاد-بولت

تفاوت میان استاد بولت و پیچ متری 

دیده شده است که بسیاری از مشتریان و حتی آنان که به طور روزمره با انواع پیچ سر و کار دارند پیچ‌های متری را با استاد بولت اشتباه بگیرند و این ممکن است بخاطر شباهت‌های موجود ظاهری آن‌ها باشد. اما واقعیت این است که پیچ استاد بولت و پیچ متری از نظر متریال، نحوه تولید، استاندارد و کاربرد هیچ گونه شباهتی با هم ندارند. 

استاد بولت، پیچ دو سر دنده‌ای است که از دو متریال فولاد و یا استیل مطابق استاندارد ASTM A193 و به ترتیب در انواع گریدهای( L7، B7، B16) و (B8 و B8M) به صورت اینچی تولید می‌شود و به دلیل تنسایل و عملیات‌های حرارتی صورت گرفته در حین تولید آن‌ها این پیچ‌ها در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی و خطوط انتقال سیال نیز کاربرد دارند. این در حالی است که متریال به کار رفته در پیچ‌های متری میلگرد می‌باشد و گریدهای ۴.۶ تنسایل ۴۶۰ و ۵.۶ تنسایل ۵۶۰ مگا پاسکال دارند و به صورت میلی‌متری تولید می‌شوند. 

کاربرد استادبولت

همانگونه که اشاره کردیم استاد بولت کاربردهای بسیار فراوانی در صنعت دارد، از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خطوط انتقال سیال اعم از انواع مایعات از جمله نفت و انواع گازها همچون گاز طبیعی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان اتصال مادر و اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اتصالات اصلی فلنج‌ها
  • برای اتصالات در تأسیسات ساختمانی
  • برای اتصالات در شیرآلات صنعتی
  • و موارد متعدد دیگر

شما می‌توانید همین الان از راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما، مشاوره و یا راهنمایی بگیرید.

مشخصات فنی پیچ استاد بولت

پیچ استاد بولت یک نوع پیچ بسیار قوی و مقاوم است که برای استفاده در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف به کار می‌رود. مشخصات فنی پیچ استادبولت شامل موارد زیر است:

قطر: قطر پیچ استادبولت بین ۱/۴ تا ۴ اینچ است.

طول: طول پیچ استادبولت می‌تواند بین ۱/۲ تا ۷۲ اینچ باشد.

جنس: این پیچ از جنس فولاد آلیاژی با مقاومت بالا ساخته شده است.

سرپیچ: سرپیچ استادبولت معمولاً شش گوش است و برای استفاده با یک گوشه استاد قابل استفاده است.

سایر مشخصات: پیچ استاد بولت به صورت شش ضلعی طراحی شده و در سایزهای مختلف موجود است. همچنین، این پیچ با استفاده از مهره‌های مخصوص به سایز خود قابل استفاده می‌باشد. علاوه برایپ به دلیل مقاومت بالای استاد بولت در برابر فشار و کشش، این پیچ می‌تواند در برابر شرایط سخت محیطی نیز مقاومت کند.

مشخصات فنی استادبولت

خرید استاد بولت از آهن پاد

در صورتی که به دنبال خرید پیچ استاد بولت با کیفیت و قیمت مناسب هستید، سایت آهن پاد یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. سایت آهن پاد یک فروشگاه آنلاین معتبر در زمینه فروش محصولات پیچ و مهره و واشر بوده که خود نیز انواع این محصولات را در سایزهای دلخواه مشتری می‌تواند تولید کند. این فروشگاه بیش از ۲۰ هزار محصول متنوع از جمله پیچ استادبولت با کیفیت بالا و در اندازه‌های مختلف را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین، قیمت پیچ استادبولت در سایت آهن پاد نیز در مقایسه با سایر فروشگاه‌های اینترنتی و البته حضوری بسیار مناسب‌تر است.

برای خرید پیچ استادبولت از آهن پاد، در هر نقطه از کشور که باشید می‌توانید به سایت رسمی فروشگاه یعنی آدرس ahnpad.com مراجعه کرده و در بخش جستجوی محصولات عبارت “پیچ استاد بولت” را جستجو کنید. سپس با مشاهده نتایج جستجو، می‌توانید با مقایسه قیمت و کیفیت، بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید. در ادامه برای خرید با شماره تماس بگیرید و تعداد و همچنین ابعاد مدنظرتان را اعلام کنید تا در زودترین زمان ممکن پیچ به دست شما برسد. برای پیچ و مهره سفارشی هم می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید‌.

محاسبه وزن استاد بولت

خلاصه کلام

استادبولت یکی از پرکاربردترین انواع پیچ‌ها در صنعت است که به دلیل قابلیت تنظیم و جایگزینی آسان برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیچ در صنایع سبک مانند اتصالات در ساختمان‌سازی و در صنایع سنگین هم مانند نفت و گاز کاربرد دارد. استد بولت از لحاظ جنس به دو دسته استاد بولت‌های فولادی و استنلس استیل تقسیم می‌شود که هریک از آن‌ها در گریدها و استانداردهای مشخصی تعریف می‌شوند. این گرید و استانداردها مشخصات فنی پیچ استادبولت را مانند دمای کاری، قطر، حداکثر نیروی کشش قابل تحمل، تنش، افزایش طول، قطر، طول، سر پیچ استادبولت و سایر موارد را تعریف می‌کنند.

برای خرید پیچ استادبولت از آهن پاد، در هر نقطه از کشور که باشید می‌توانید به سایت رسمی فروشگاه یعنی آدرس ahnpad.com مراجعه کرده و پیچ استاد بولت مورد نظر خودتان را سفارش دهید. سپس با مشاهده نتایج جستجو، می‌توانید با مقایسه قیمت و کیفیت، بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید. در ادامه برای خرید با شماره تماس بگیرید و تعداد و همچنین ابعاد مدنظرتان را اعلام کنید تا در زودترین زمان ممکن پیچ به دست شما برسد. برای پیچ و مهره سفارشی هم می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید‌.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *