پیچ و مهره فولادی

اسلایدر آهن پاد

شاید بارها نام پیچ و مهره‌ی فولادی به گوشتان رسیده باشد و برایتان سوال شده است که پیچ و مهره فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟
ما در این مقاله سعی داریم به سوالات شما درباره ی پیچ و مهره فولادی پاسخ دهیم و آن‌را تعریف نماییم.

تماس مستقیم

پیچ و مهره‌ی فولادی که نام دیگر آن پیچ و مهره‌ی خشکه نیز می‌باشد، نوعی از پیچ و مهره می‌باشند که درجه ی سختی بالاتری نسبت به آهن و فولاد معمولی دارند. پیچ و مهره ی خشکه از ترکیب کربن با فولاد ساخته می‌شود که استحکام و مقاومت بسیار بالایی در مقایسه با پیچ و مهره آهنی و فولاد معمولی دارند.
این محصول در گریدهای گوناگونی دسته بندی می‌شود که می‌توان دسته‌ها را شامل گرید ۵.۶، گرید ۸.۸، گرید ۱۰.۹، گرید ۱۲.۹، گرید ۲ و گرید ۵ در نظر گرفت. دقت داشته باشید هر چه عدد در نظر گرفته شده برای گریدها بالاتر باشد، استحکام و در نتیجه میزان کربن استفاده شده بیشتر خواهد بود. استحکام و استقامت این محصولات معمولا تحت عنوان درجه سختی شناخته می‌شود که بر اثر حرارت ‌های متفاوت در آن‌ها ایجاد شده است. هر کدام از این گریدها و کلاس ها شامل زیرمجموعه های متنوعی نیز هستند.

مهره خشکه HV-10 Din 6915
پیچ خشکه HV-10.9

انواع پیچ مهره‌ی فولادی

در ادامه به معرفی انواع پیچ و مهره فولادی با گرید های مختلف می پردازیم.

پیچ و مهره‌ی فولادی گرید ۸.۸

نرم ترین و کم استحکام ترین نوع پیچ و مهره فولادی ، پیچ و مهره خشکه ۸.۸ می‌باشد؛ اما این نوع پیچ و مهره در مقایسه با نوع آهنی آن دو برابر مقاومت کششی و استحکام بیشتری دارد و همین امر موجب تفاوت قیمتی بین این دو محصول شده است.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه

پیچ مهره فولادی کلاس ۱۰.۹

همان‌طور که انتظار داریم پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ در مقایسه با مدل قبلی که بررسی کردیم، استحکام بیشتری دارد و در ساخت آن از مقدار کربن بیشتری استفاده شده است و طبق استاندارد بین المللی تولید شده است.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه

پیچ و مهره خشکه کلاس ۱۲.۹

پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ از مستحکم ترین نوع پیچ و مهره ها می‌باشد؛ زیرا از حداکثر کربن در ساختار آن استفاده شده است و بیشترین حرارت را می‌بیند . مقاومت این پیچ و مهره ها به اندازه ای است که می‌تواند فشار و تنشی معادل ۱۱۰۰ مگاپاسکال را تحمل کند.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه

تفاوت میان پیچ و مهره فولادی با پیچ و مهره آهنی

در ابتدا لازم است توضیحاتی درباره‌ی پیچ و مهره‌ی آهنی در اختیار شما قرار دهیم و سپس به مقایسه و بررسی تفاوت میان پیچ و مهره‌ی آهنی و فولادی بپردازیم.

محصولات ساخته شده از آهن معمولا مقدار کربن پایینی در ساختار خود دارند؛ به همین جهت نرم و بسیار انعطاف‌پذیر به نظر می‌رسند و تحمل وزن آن‌ها نیز کم است؛ البته باید این نکته را ذکر کرد که احتمال شکستن پیچ و مهره آهنی در هنگام تنش، لرزش و ارتعاش کم می‌باشد و همین موضوع در کنار قیمت بسیار مناسب آن از جمله عواملی محسوب می‌شوند که موجب می‌شود افراد این محصول را خریداری و استفاده نمایند. از مهم ترین عوامل ارزان بودن این نوع پیچ، فرآیند تولید آن می‌باشد که بسیار ساده است و از پیچیدگی خاصی در مقایسه با انواع فولادی یا خشکه آن برخوردار نمی‌باشد.
از مهم ترین تفاوت این محصول، تفاوت دراستحکام آن‌ها است. از دیگر تفاوت‌ها که می‌توان ذکر کرد، این است که پیچ و مهره آهنی به دلیل نوع ساختاری که دارد زودتر رنگ خود را از دست می‌دهد و در برابر محیط و شرایط خورنده بسیار ضعیف است و به طور کلی می‌توان گفت خورنده است؛ البته می‌توان از روش گالوانیزه کردن برای افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی استفاده کرد و در نتیجه پیچ آهنی گالوانیزه نسبت به نوع آهنی بدون گالوانیزه، در برابر زنگ زدگی مقاوم‌تر است؛ در حالی که گفتیم پیچ و مهره فولادی یا خشکه این چنین نیست و می‌توان از آن حتی در آب و هوایی که مرطوب در نظر گرفته می‌شود و همچنین شرایط خورنده، نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته این بدان معنا نیست که پیچ و مهره فولادی تحت هر شرایطی در برابر سخت ترین نوع خورنده ها تاب می‌آورد، اما به طور کلی می‌توان گفت به دلیل آلیاژ خاصی که در ساختار این محصول به کار گرفته می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خورنده های ملایم و به خصوص زنگ زدن دارد.

کاربردهای پیچ و مهره فولادی

همانطور که گفته شد پیچ و مهره‌های فولادی دارای مقاومت بسیار بالایی می‌باشند، به همین دلیل، از آن‌ها برای صنایع سنگین و پر فشار استفاده میگردد. تقریبا در تمام صنایع استفاده از پیچ و مهره وجود دارد؛ زیرا این ابزار آلات هرچند ریز و کوچک هستند، اما بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشند. به گونه ای که عدم استفاده از پیچ و مهره ی مناسب در قسمت های مختلف  صنایع و کارخانه به خصوص سالن تولید و غیره می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد. از مهم ترین صنایعی که از پیچ و مهره فولادی استفاده می‌کنند میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

• صنایع ساختمان سازی

• صنایع خودرو سازی

• صنایع سوله سازی

• صنایع پتروشیمی

• صنایع نفتی

• قطعه سازی

• صنایع کشتی سازی

• صنایع پل سازی و سد سازی

• صنعت مترو و راه آهن

در پیچ و مهره‌های فولادی، برای مقاومت بیشتر در برابر فشارها و زنگ زدگی و خورندگی ، از انواع پوشش‌ها مانند آبکاری، گالوانیزه سرد و گرم، داکرومات و … استفاده می‎‌گردد. البته باید توجه داشته باشید، برای پیچ و مهره‌های با گرید ۱۰.۹، نباید از گالوانیزه گرم استفاده نمود، زیرا این موضوع می‌‎تواند باعث ایجاد ترک‌ های هیدروژنی در سطح این پیچ‌ها گردد.

ارزانترین قیمت پیچ و مهره فولادی

هرچه گرید و کلاس پیچ و مهره فولادی کمتر باشد، قیمت پیچ و مهره ی فولادی به دلیل استفاده از کربن کمتر در ساختار آن ارزان‌تر است، اما پیرو آن استحکام و سختی آن نیز کمتر می‌شود. البته انتخاب نوع پیچ، علاوه بر قیمت، بستگی به صنعت و قطعه‌ی هدف شما نیز دارد. به عنوان مثال در صنایع آب و فاضلاب و در اتصالات پر فشار باید از پیچ و مهره فولادی با گرید بالا و همچنین روکش ضد زنگ استفاده نمود.
همچنین اندازه و سایز و نوع پیچ نیز در گران‌تر بودن یا ارزان‌تر بودن پیچ و مهره نقش مهمی را ایفا می‌کند.

استاندارد های جهانی پیچ و مهره

از معروف ترین استاندارد های جهانی پیچ و مهره می‌توان به پنج استاندارد اشاره نمود :

• استاندارد  ISO

• استاندارد  DIN

• استاندارد پیچ و مهره انگلستان یا اینچی

• استاندارد ASTM

• استاندارد ANSI

پیچ و مهره خشکه فولادی

استاندارد ایزو ISO

ایزو یک سازمان استاندارد سازی جهانی است که وظیفه اصلی آن ها تهیه استانداردهایی بین المللی و جهانی در رابطه با مسائل و چیز های گوناگون است.
معمولا وقتی استانداردی در این سازمان جهانی تایید می‌شود، بدان معناست که حدود ۷۵ درصد رای کمیته ی فنی بین المللی را بدست آورده است و استاندارد پیچ و مهره نیز از این قائده مستثنی نیست.

برخی از استانداردهای ISO شامل موارد زیر می‌باشد:
• ISO 1891:2009 اصطلاحات مربوط به اتصال دهنده ها
• ISO 1234 استاندارد مربوط به پین اسپلیت یا اشپیل سنجاقی
• ISO 4014:2011 استاندارد پیچ و مهره های شش گوش در محصولات درجه ۱ و ۲
• ISO 8992:2005 شرایط عمومی اتصال دهنده ها نظیر پیچ و مهره ها، گل میخ و مهره ها
• ISO 4162:2012 استاندارد مربوط به پیچ و مهره های شش گوش با فلنج سری کوچک در محصولات درجه ۱
• ISO 7380-1:2011 استاندارد پیچ های سر دکمه ای
• ISO 16426:2002 سیستم تضمین کیفیت اتصال دهنده ها
• ISO 2342:2003 استاندارد مربوط به پیچ های بدون سر شکاف دار با ساق
• ISO 1580:2011 استاندارد پیچ های سر توری شکاف دار در محصول درجه ۱

استاندارد DIN

این استاندارد به طور اختصاصی در مورد پیچ و مهره تهیه شده است و آلمانی می‌باشد. 

برخی از استاندارد های DIN  شامل موارد زیر است:
• DIN 603 استاندارد پیچ و مهره های کله قارچی
• DIN 6923  استاندارد مربوط به مهره واشردار با فلنج
• DIN 444 استانداردهای پیچ چشمی
• 
DIN 580 استاندارد پیچ های چشمی برای اهداف بالا بردن
• 
DIN 6797 استاندارد مربوط به واشر قفلی دندانه دار
• 
DIN 7343 استاندارد مربوط به پین های مارپیچی نوع عادی
• 
DIN 7344 استاندارد پین های مارپیچی نوع سنگین
• 
DIN 7349 استاندارد واشر ساده برای پیچ و مهره
• 
DIN 7603 استاندارد مربوط به حلقه مهر و موم
• 
DIN 6915 مهره های گوشت دار درشت معمولا با قطر ۱۲ الی ۳۲ میلیمتر تولید می شوند.
• 
DIN 934 مهره های شش گوش ( مهره آهنی ) متریک استاندارد برای انواع پیچ شش گوش و آلن

استاندارد پیچ و مهره انگلستان، اینچی یا BC

این استاندار نسبت به دو استاندارد قبلی شهرت چندانی نداشته، اما در نهایت توانسته جای خود را در بین استاندارد های برتر جهانی باز نماید.

• BSP   استاندارد مهره قفل شونده لوله ای شش گوش

• BS 1083  استاندارد مربوط به پیچ سر شش گوش

• BS 57   شامل استانداردهای مهره شش گوش

• BS 3410 استاندارد مربوط به واشر اینچی

• BS 4162   استاندارد پیچ فلنجی

استاندارد ASTM

این استانداردها شامل مواردی مثل میزان سختی، استحکام، نقطه ذوب و غیره می‌باشد. 

چند نمونه از استاندارد های این سازمان جهانی شامل استانداردهای  ASTM A594، ASTM A325، ASTM A193  در زمینه پیچ و مهره ها می باشد.

استاندارد ANSI

از دیگر استانداردهای معروف بین المللی در صنعت پیچ و مهره می توان به استاندارد ANSI اشاره نمود که در چهار عدد متنوع و دو حرف برای معرفی استاندارد خود استفاده نموده است.

به طور کلی سازمان های تعیین استاندارد، سازمان های جهانی هستند که یک سری اطلاعات مانند خواص فیزیکی و جنس متریال های پیچ و سایز آن‌ها را مشخص خواهد کرد و به شما این امکان را می دهد تا طبق نیاز و بودجه، هر پیچ و مهره را با استانداردهای مد نظرتان خریداری نمایید.

مهره خشکه

قیمت پیچ و مهره ی فولادی

از مسائل مهم در تهیه و خرید پیچ و مهره ی فولادی، قیمت این محصول است. همان‌طور که می‌دانید امروزه قیمت بسیاری از محصولات ثبات و پایداری ندارد و قیمت پیچ و مهره نیز همانند بیشتر محصولات مصرفی در ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی است که از مهم‌ترین آن‌ها قیمت ارز می‌باشد. پیچ و مهره های فولادی وارداتی قیمت متناسب با دلار دارند و پیچ مهره های فولادی تولید کشور عزیزمان ایران، به دلیل اینکه عموما از مفتول های با کیفیت خارجی تولید می شوند نیز به قیمت دلار وابسته هستند.

به همین دلیل امکان تعیین قیمت پیچ و مهره فولادی خشکه به صورت قطعی وجود ندارد و تنها راه اطلاع از چنین موضوعی برقراری ارتباط با مشاوران ما در فروشگاه آهن پاد است؛ بنابراین شما می‌توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت فروشگاه آهن پاد با مشاوران ما صحبت کرده و به اطلاعات مورد نیاز مربوط به قیمت و انتخاب نوع پیچ و مهره دست یابید.

خرید پیچ و مهره فولادی

با توجه به توضیحاتی که گفته شد، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند برای زمینه فعالیت خود از پیچ و مهره فولادی استفاده نمایند. در همین راستا ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای خرید پیچ و مهره فولادی به فروشگاه پیچ و مهره آهن پاد مراجعه نمایید و در زمینه ی خرید پیچ و مهره ی مناسب با زمینه فعالیت خود، با مشاوران ما در این فروشگاه صحبت نمایید. این فروشگاه فعالیت خود را در زمینه تامین انواع پیچ و مهره شروع کرد و اکنون توانسته به یکی از بهترین تولید کنندگان و تامین کنندگان پیچ و مهره فولادی در ایران تبدیل شود. در نتیجه شما می‌توانید خرید خود را از طریق این فروشگاه انجام دهید و از کیفیت و کارایی بالای پیچ و مهره به خصوص پیچ و مهره ی فولادی اطمینان حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *