پیچ و مهره خشکه (HV) گرید ۱۲.۹ – ۱۰.۹ – ۸.۸

پیچ و مهره خشکه گرید 8.8

صنایع متعددی مانند صنعت خودرو ، ساختمان سازی و غیره از جمله صنایعی هستند که با پیچ و مهره خشکه HV سر و کار دارند، پیچ شش گوش خشکه HV در صنایع به عنوان مستحکم ترین پیچ شناخته می شود؛ لذا در بخش ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. مهره شش گوش خشکه HV نیز در صنعت خودرو سازی کاربرد بسیاری دارد و تمامی افراد مرتبط با این صنعت با این مهره آشنایی دارند.
در این مطلب از آهن پاد قصد داریم به معرفی پیچ و مهره خشکه HV، مشخصات فنی، قیمت و نحوه خرید آن بپردازیم؛ لذا اگر با پیچ و مهره خشکه HV سر و کار دارید این مطلب را از دست ندهید.
آهن پاد تولیدکننده و عرضه کننده انواع پیچ و مهره مانند پیچ و مهره خشکه، استاد بولت، رول بولت، پیچ و مهره آهنی، و پیچ و مهره فولادی، پیچ و مهره hv و صدها پیچ و مهره دیگر در سایزها و جنس های مختلف است و آمادگی دریافت و تحویل سفارشات عمده و جزئی مشتریان عزیز را در سریعترین زمان ممکن دارد، در صورتی که تمایل به خرید پیچ و مهره خشکه HV را دارید می توانید در سایت سفارش خود را ثبت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با آهن پاد تماس بگیرید تا موجودی را استعلام کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند : پنهان

پیچ شش گوش خشکه HV

پیچ شش گوش خشکه HV یکی از انواع پیچ و مهره خشکه HV است که در صنایع به عنوان مستحکم ترین پیچ شناخته می شود و دلیل استحکام آن هم به شش گوشه بودن آن، بزرگ بودن گل و کوتاه بودن بدنه (شفت) آن بر می گردد. فرمی که پیچ شش گوش خشکه ساخته شده است سبب شده که این پیچ در مقابل نیروهای مکانیکی مانند نیروی کششی و برشی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.
به همین خاطر در ساختمان سازی و پل ها برای اسکلت بندی استفاده می شود و از آنجایی که در اسکلت بندی بحث فشار و مقاومت مطرح هست، ( اسکلت ساختمان ها و همچنین پل ها سازه هایی هستند که فشار بسیار زیادی را متحمل می شوند ) از پیچ شش گوش خشکه HV بیشترین استفاده را می کنند؛ زیرا تنها پیچی است که می تواند فشارهای زیاد را دفع کند؛ البته لازم به ذکر است که سایزهای کوچکتر پیچ شش گوش خشکه در صنعت خودرو سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مهره خشکه HV-10 Din 6915
پیچ خشکه HV-10.9

مهره شش گوش خشکه HV

مهره شش گوش خشکه HV و یا مهره شش گوش خشکه ۱۰.۹ گل درشت، نوعی از فولاد با کربن بالا می باشد و مقاومت ضد برشی بالا از خاصیت بارز این مهره بوده که گرید ۱۰.۹ میزان سختی این مهره را نشان می دهد. تمامی افرادی که در بخش تولید انواع سوله، اسکلت سازی و صد البته در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند با این مهره آشنایی کامل دارند.
در فروشگاه معتبر آهن پاد دنیای پیچ و مهره خشکه HV می باشد و می توانید به صورت جزئی و کلی از این فروشگاه خرید کنید، در صورتیکه برای خرید پیچ و مهره خشکه HV نیاز به مشاوره داشتید می توانید با شماره های مندرج در سایت با بخش فروش آهن پاد تماس حاصل فرمایید.

مشخصات پیچ و مهره خشکه HV

تا این قسمت از مطلب به اختصار به معرفی پیچ و مهره خشکه HV پرداختیم، در این قسمت به مشخصات فنی و به طور کلی هر آنچه که یک فرد فنی باید در مورد پیچ و مهره خشکه HV را بداند خواهیم پرداخت.

مشخصات پیچ خشکه HV

در این بخش مشخصات پیچ خشکه HV از جمله استاندارد پیچ HV، سایز، جنس و کاربرد آن بررسی می شود.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه

استاندارد پیچ HV

برای تمامی پیچ و مهره ها از جمله پیچ و مهره خشکه HV استانداردهایی تعریف می شود، این استاندارد های تعریف شده در ایران مربوط به آمریکا (استاندارد ASTM)، آلمان (DIN) سازمان استاندارد بین المللی (ISO) است. این استانداردها که با توجه به ویژگی های پیچ انواع آن را تقسیم بندی می کنند شامل ASTM A490، DIN 6914 و ISO 7412 را می شود. پیچ هایی که با این استانداردها ساخته می شوند می توانند در راهسازی، پل، ساختمان و خودروسازی مورد استفاده قرار بگیرند.
معمولا پیچ ها در استانداردDIN توسط چند گرید با اعداد به ترتیب ۸.۸، ۱۰.۹ و ۱۲.۹ تقسیم بندی می شوند البته لازم به ذکر است که گرید هایی با اعداد کوچکتر از مقادیر بالا هم وجود دارد که به پیچ های با جنس استیل مربوط می شوند. از بین سه گرید نام برده شده پر کاربردترین پیچ و مهره خشکه HV مربوط به پیچ و مهره گرید ۱۰.۹ است.

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم پیچ هایی که با این گرید ساخته می شوند مقاوم ترین نوع پیچ هستند که فشاری را در حدود ۹۰۰ مگا پاسکال(MP) می توانند تحمل کنند. متریال به کار رفته در این پیچ ها به ترتیب کربن ( به مقدار زیاد )، مقداری فسفر، گوگرد، منگنز، فلز بور و همچنین کروم می باشد؛ به همین دلیل مقاومت این پیچ از سایر پیچ ها بیشتر است. در صورتی که تمایل به خرید هر کدام از پیچ و مهره خشکه HV را به صورت کلی یا جزئی داشتید می توانید با کارشناسان فروش آهن پاد تماس بگیرید.

سایز پیچ HV

پیچ و مهره خشکه HV دارای سایزهای متفاوتی می باشند، به عنوان مثال پیچ های اچ وی در سایزهای M12 تا M36 وجود دارند، در زمان استفاده از پیچ HV باید سایز پیچ و مهره خشکه HV با آچار تطابق داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید؛ مثلا از آچار با سایز ۴۰ برای باز نمودن پیچ اچ وی با سایز M35 استفاده می شود. توجه داشته باشید که اندازه بدنه در پیچ و مهره خشکه HV از یک استاندارد مشخص تبعیت نمی کند و در شرکت های مختلف در سایزهای مختلفی تولید می شود.

کاربرد پیچ و مهره خشکه HV

همانگونه که قبلا ذکر کردیم پیچ HV یکی از انواع پیچ هایی است که در صنعت بسیار پر کاربرد می باشد و دلیل آن هم استحکام بالای این پیچ در برابر نیروهای کششی می باشد. به طور کلی کاربردهای پیچ HV عبارتند از:
• ساختمان سازی
• نصب تیرآهن
• در ساختمان های بلند برای نصب اسکلت های فلزی
• صنعت خودرو سازی
• ماشین آلات سنگین
• راه سازی
• نصب دکل های فلزی
• نیروگاه ها
• پل های فلزی
همانطور که می بینید این پیچ در پروژه های بزرگ مربوط به ساختمان سازی و صنایع سنگین که فشارهای مکانیکی بالاست کاربرد دارد.

جنس پیچ خشکه HV

با توجه به استانداردها و گریدهایی که پیچ ها متناسب با آن ها ساخته می شوند پیچ ها می توانند جنس های مختلفی داشته باشند اما به طور کلی پیچ خشکه HV از فولاد ساخته شده است ( در ادبیات فارسی به طور کلی واژه خشکه مترادف واژه فولاد است )؛ البته پیچ HV از پوشش داکرومات و گالوانیزه سرد و گرم نیز در بازار یافت می شود.

قیمت پیچ خشکه HV

پیچ و مهره خشکه HV با در نظر گرفتن نوع کاربری، گرید، استاندارد و ابعاد از نظر قیمتی با هم متفاوت می باشند. به طور مثال هرچه سایز پیچ بزرگتر باشد قیمت پیچ هم بالاتر می رود؛ به طور کلی گران ترین پیچ مربوط به پیچ خشکه HV با گرید ۱۰.۹ می باشد البته پیچ هایی با گرید ۸.۸ و یا گریدهایی پایین تر از این مقدار ارزان تر می باشند. با توجه به نیاز شغلی خود می توانید برای استعلام قیمت و لیست قیمت انواع پیچ ها با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

مشخصات مهره خشکه HV

مهره خشکه HV جسمی است که شکل آن معمولا حلقه ای، گرد و یا چندضلعی است که داخل آن رزوه کار شده است. مهره ها نقش مهمی را به عنوان یراق برای پیچ ها دارند زیرا توسط آن ها پیچ ها امکان سفت تر بسته شدن در مسیر پیچش را دارند؛ پیچ و مهره خشکه HV به حالت نر و مادگی به اصطلاح در هم چفت می شوند.
مهره هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند اغلب از نوع شش گوش یا چهار گوش می باشند، مهره های چهار گوش در کارها و پروژه های سبک کاربرد دارند و معمولا در تلرانسهای دقیق ساخته نمی شوند. اما مهره هایی که شش گوش هستند به صورت کاملا استاندارد در فرم های مختلف برای کاربردهای سنگین طراحی و تولید می شوند، این مهره ها با اندازه هایی نازک به عنوان مهره های پشت گیر کارایی دارند و شناخته می شوند.
همچنین طراحی مهره های HV به گونه ای است که از مهره های شش گوش دیگر اندازه آچار خوریشان بیشتر است، به طور مثال آچارخوری بزرگتر از مهره های شش گوش با مشخصه DIN 934 در بازار اصطلاحا به نام مهره خشکه HV یا مهره گل درشت نامیده و شناخته می شود.
در آهن پاد شما می توانید به صورت آنلاین انواع پیچ و مهره خشکه HV را خریداری نمایید، برای ثبت سفارش با ما تماس حاصل فرمایید.

استاندارد مهره HV

استانداردهایی که برای مهره HVتعریف می شوند عبارتند از:
• DIN 6915
• ASTM A563
• ISO 7414
• EN 14399_4 (EN استانداردهای اتحادیه اروپا می باشد)
مهره اچ وی استحکام کششی و سختی بسیار بالایی را در بین انواع مهره ها از خود نشان می دهد و برای آن متناسب با هر استاندارد تعریف شده ای گرید هایی با اعداد معینی نیز تعریف می شود. این اعداد بیان کننده تنش جاری و تنش گسیختگی مهره HVمی باشند؛ به طور مثال در گرید ۱۰.۹، عدد ۱۰ بیانگر حداقل مقاومت نهایی مهره HV برابر Kg/Cm2 1000 (FU = 10000 Kg/Cm2 ) و عدد ۰.۹ مقدار تنش جاری شدن مهره HV برابر Kg/Cm2 9000 (0.9 X 10000 = 9000 Kg/Cm2 ) می باشد.

مشخصات پیچ و مهره hv-10

سایز مهره HV

مهره های HV سایزشان از No12 تا N036 می باشد که هر کدام در قطر داخلی، قطر خارجی، آچار خوری، ارتفاع مهره و وزن متفاوت هستند. این اطلاعات را در زیر به طور خلاصه برای شما آورده ایم:

• مهره خشکه HV با کد No12 دارای قطر داخلی (mm)12، قطر خارجی (mm)23.91، آچار خوری (mm) 22، ارتفاع مهره (mm) 10 و وزن (g) 23.3

• مهره خشکه HV با کد No16 دارای قطر داخلی (mm)16، قطر خارجی (mm)29.56، آچار خوری (mm) 27، ارتفاع مهره (mm) 13 و وزن (g) 44.8

• مهره خشکه HV با کد No20 دارای قطر داخلی (mm)20، قطر خارجی (mm)35.03، آچار خوری (mm) 32، ارتفاع مهره (mm) 16 و وزن (g) 73.9

• مهره خشکه HV با کد No24 دارای قطر داخلی (mm)24، قطر خارجی (mm)45.20، آچار خوری (mm) 41، ارتفاع مهره (mm) 19 و وزن (g) 155

• مهره خشکه HV با کد No27 دارای قطر داخلی (mm)27، قطر خارجی (mm)50.85، آچار خوری (mm) 46، ارتفاع مهره (mm) 22 و وزن (g) 224

• مهره خشکه HV با کد No30 دارای قطر داخلی (mm)30، قطر خارجی (mm)55.37، آچار خوری (mm) 50، ارتفاع مهره (mm) 24 و وزن (g) 300

• مهره خشکه HV با کد No36 دارای قطر داخلی (mm)36، قطر خارجی (mm)66.64، آچار خوری (mm) 60، ارتفاع مهره (mm) 29 و وزن (g) 515

پیچ و مهره خشکه ۸.۸ اصطلاحی است که به پیچ و مهره گرید ۸.۸ اطلاق می شود و همزمان ویژگی ها، مشخصات فنی و همچنین کاربرد پیچ و مهره را در اختیار کاربر قرار می دهد. لازم به ذکر است که پیچ و مهره خشکه ۸.۸ اشاره به میزان کربن متوسط و استحکام پایین آن نسبت به پیچ و مهره hv گرید ۱۰.۹ و ۱۲.۹ دارد پس کاربرد پیچ و مهره خشکه کلاس ۸.۸ قطعا نسبت به آن ها محدودتر خواهد شد. گرید ۸.۸ متناسب با استاندارد خاصی تعریف شده است که در این مطلب به طور جداگانه و مفصل به آن خواهیم پرداخت.

آهن پاد یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش انواع پیچ و مهره مانند انواع استاد بولت، رول بولت، پیچ و مهره آهنی پیچ و مهره hv و همچنین سایر مدل‌های پیچ و واشر می باشد که به صورت تخصصی در این راستا فعالیت خود را انجام می دهد، شما می توانید در هر نقطه ای از ایران که هستید پیچ و مهره های مورد نیازتان را به صورت غیرحضوری از آهن پاد سفارش دهید. در این مطلب قصد داریم به طور کلی به بررسی ویژگی های پیچ و مهره خشکه ۸.۸، مشخصات فنی، کاربرد و سایر مطالب مربوط به آن بپردازیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شما می‌توانید همین الان از راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما، مشاوره و یا راهنمایی بگیرید.

تماس مستقیم

پیچ و مهره ۸.۸ چیست؟

در پروسه تولید محصولات فلزی با در نظر گرفتن مقدار کربن و فولاد به کار رفته، به گریدها یا کلاس های مختلفی دسته بندی می شود که این گریدها معیاری برای شناسایی پیچ و مهره خشکه در نظر گرفته می شوند. در حال حاضر پیچ و مهره شش گوشه خشکه در سه گرید تقسیم بندی شده است که یکی از این گریدها ۸.۸ می باشد و این گرید متناسب با استاندارد DIN931 انتخاب شده است. پیچ و مهره فولادی ۸.۸ وزنی معادل ۸۰ کیلوگرم را می تواند تحمل کند که این عدد از حاصل ضرب عدد صحیح ۸.۸ (عدد۸) در ۱۰ بدست آمده است.

درصد کربن به کار رفته در پیچ و مهره خشکه ۸.۸ متوسط (تقریبا کم) بوده و طی پروسه سخت کاری با هدف مقاومت سطحی و کششی بالا (Tensile) ساخته می شود. گرید ۸.۸ پیچ و مهره خشکه حاکی از این می باشد که پیچ و مهره شش گوش خشکه ۸.۸کشش ۸۰۰ مگا پاسکالی دارد، مقدار متوسط کربن استفاده شده در این پیچ و مهره سبب افزایش مقاومت سطحی دنده ها شده است. به همین خاطر از پیچ و مهره فولادی ۸.۸ در ماشین آلات صنعتی، ژنراتورها، کمپرسورها و غیره استفاده می شود؛ در ضمن پیچ و مهره های خشکه در فرم های متفاوتی تولید می شوند اما در مصارف صنعتی معمولا به شکل های آلن و همچنین شش گوش می باشند.

مهره خشکه کلاس 8
پیچ خشکه 6 گوش

پیچ خشکه ۸.۸ با پیچ آهنی ۵.۶ چه تفاوتی دارد؟

بعضی اوقات شده است که مشتریان عزیزی که برای خرید پیچ و مهره خشکه ۸.۸ و یا سایر پیچ و مهره های خشکه به سراغ آهن پاد می آیند و آشنایی چندانی با مشخصات فنی آن ها ندارند این سوال را از ما می پرسند که تفاوت پیچ خشکه ۸.۸ با پیچ آهنی ۵.۶ در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تفاوت اصلی این دو پیچ در کشش و سختی آن ها می باشد و هر دوی آن ها در صورتی که آبکاری نشوند در برابر محیط های خورنده ای مانند محیط های اسیدی، مرطوب و غیره مقاومت به زنگ نزدن و خوردگی از خود نشان نمی دهند.
از لحاظ عددی و ریاضی باید بگوییم که کشش و سختی پیچ آهنی ۵.۶ چیزی حدود ۴۸۰ مگا پاسکال است و این مقدار برای پیچ و مهره خشکه ۸.۸ حدود ۸۰۰ مگا پاسکال است یعنی تقریبا دو برابر پیچ آهنی ۵.۶ و به همین دلیل است که با هم اختلاف قیمتی زیادی دارند.

شما می‌توانید همین الان از راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما، مشاوره و یا راهنمایی بگیرید.

نحوه عرضه پیچ و مهره خشکه ۸.۸ در بازار

پیچ و مهره خشکه ۸.۸ در بازار معولا به شکل های زیر عرضه می شود:

  • آبکاری به صورت گالوانیزه گرم
  • آبکاری داکرومات
  • زاج کاری شده

آبکاری پیچ و مهره فولادی ۸.۸

به دلیل اینکه متریال و هسته مرکزی پیچ و مهره خشکه ۸.۸ را عنصر کربن با درصد متوسط تشکیل می دهد، در کنار یک ترکیب شیمیایی، مقاومت به زنگ زدگی و همچنین مقاومت به خوردگی بالایی از خود نشان نمی دهد. به همین دلیل پیچ و مهره خشکه ۸.۸ به تنهایی که هیچ گونه آبکاری سطحی (آبکاری سطحی به نام رنگ یا سیاه شناخته می شود) بر روی آن صورت نگرفته است در محیط های اسیدی، به ویژه اسیدی رقیق، مرطوب ساحلی، آب های سطحی نمک دار به سرعت دچار زنگ زدگی و یا خوردگی خواهد شد.

به همین خاطر تمام پیچ و مهره های خشکه گرید ۸.۸ در بازار ، آبکاری شده اند؛ معمولا آبکاری پیچ و مهره خشکه ۸.۸ با عنصر فلزی زینک (Zn) و یا روی می باشد که به دو طریق گالوانیزه گرم و آبکاری داکرومات فرآیند آبکاری انجام می شود. معمولا از میان این دو روش آبکاری روش داکرومات هزینه های بالاتری را می طلبد، اما در مقابل پیچ و مهره های آبکاری شده با این روش از مقاومت سطحی بالاتری برخوردارند.

استاندارد تولید پیچ شش گوش خشکه ۸.۸

دنده های طراحی شده در پیچ ومهره شش گوش خشکه ۸.۸ از نوع دنده درشت میلی متری و یا COARSE THREADED می باشد که بر اساس دو استاندارد DIN931 و DIN933 به ترتیب به صورت نیم دنده و تمام دنده طراحی و تولید می شوند. همچنین این استانداردها معادل Iso و EN دارای یک سری کد می باشند که مطابق با طول گام و عمق دنده پیچ و مهره خشکه ۸.۸ تعریف شده اند.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه
مشخصات پیچ 6 گوش خشکه
مشخصات مهره خشکه کلاس 8

شما می‌توانید همین الان از راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما، مشاوره و یا راهنمایی بگیرید.

نکات مهم که در خرید پیچ و مهره خشکه ۸.۸ باید به آن ها توجه کنید!

در بازار، پیچ و مهره خشکه ۸.۸ را عرفاً به لفظ گرید ۸ می شناسند و خود این گرید معرف یک سری ویژگی های آن است، اما تولید کننده هایی هستند که برای این پیچ و مهره ها ویژگی های دیگرتعریف کرده اند. بنابراین به هنگام خرید صرفاً نمی توانید به یک گرید اکتفا کنید و باید یک سری ویژگی ها را به هنگام خرید در نظر بگیرید، به عنوان مثال طول گام پیچ و مهره ۸.۸ از ۱ تا ۶ میلی متر متغیر است که بر روی شکل ظاهری و کاربرد پیچ و مهره قاعدتاً تاثیرگذار خواهد بود.
مورد دیگری که باید به هنگام انتخاب و خرید پیچ و مهره خشکه ۸.۸ به آن توجه کنید موضوع تمام و یا نیم رزوره بودن پیچ و مهره است که این مورد با توجه به محل قابل اتصال باید مشخص شود؛ همچنین بر اساس نیاز شما باید طراحی قسمت گل پیچ و مهره تعیین و انتخاب شود.

صنایع مصرف کننده پیچ و مهره فولادی ۸.۸

به دلیل متوسط بود مقدار کربن در پیچ و مهره خشکه ۸.۸ و در نتیجه سختی و کشش متوسط در مقایسه با سایر گریدها، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و مورد محبوبیت بسیاری از صنایع می باشد. دو شکل مختلف پیچ و مهره خشکه ۸.۸ یعنی شکل شش گوش و آلن در صنایعی از جمله ماشین سازی، اتصالات در ماشین آلات سنگین، انواع مولدها، کمپرسورها، پمپ ها، ژنراتورها و انواع شیرآلات صنعتی کاربرد فراوان دارد.
از ماشین آلات صنعتی می توان به ماشین آلات معدنی، کشاورزی، راهسازی، ماشین آلات سنگین دینامیکی و متصل کردن چرخ ها نیز اشاره کرد که در تمامی آن ها از پیچ و مهره خشکه ۸.۸ استفاده می شود. در ماشین آلات وسایل ورزشی پیچ و مهره خشکه به شکل آلن مورد استفاده قرار می گیرد که در مکان هایی همانند سالن های بدنسازی و ورزشی استفاده فراوانی دارند.
پیچ و مهره شش گوشه خشکه در صنایع ماشین سازی کاربرد بسیار فراوانی دارد و همانطور که ذکر کردیم دلیل آن درصد متوسط کربن می باشد؛ اما دقیقا به همین دلیل نیز در صنایعی از جمله صنایع ساختمانی، سد سازی و یا ساخت سازه های سنگین همانند پل ها از این پیچ و مهره نمی توان استفاده کرد و معمولا از پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ استفاده می شود که در مقاله های بعدی به آن می پردازیم.

اما به طور کلی پیچ و مهره خشکه ۸.۸ در صنایعی اتصالات ماشین آلات صنعتی از پر کاربرد ترین پیچ و مهره های شش گوش به حساب می آید ؛ گرید ۸.۸ در زیر برندی که آن را تولید می کند و روی سطح گل پیچ و مهره نوشته شده است. در حال حاضر در بازار، پیچ و مهره خشکه ۸.۸ در برند های ایرانی، چینی و همچنین تایوانی در بازار یافت می شود.

قیمت پیچ و مهره خشکه ۸.۸

و اما اگر می خواهید بدانید که قیمت پیچ و مهره ۸.۸ یا همان قیمت پیچ و مهره فولادی ۸.۸ چقدر می باشد، و یا اینکه موجودی پیچ و مهره خاصی را می خواهید بدانید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با کارشناسان آهن پاد تماس بگیرید و سوالات خود را با آن ها مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنند، همچنین می توانید از مشاوره رایگان آهن پاد بهره مند شوید.
همین الان برای دیدن انواع پیچ و مهره در دنیای پیچ و مهره آهن پاد وارد بخش محصولات آهن پاد شوید.

شما می‌توانید همین الان از راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما، مشاوره و یا راهنمایی بگیرید.

مهره خشکه کلاس 8 Din 934
پیچ خشکه 6 گوش

پیچ و مهره گرید ۱۰.۹

در صنعت مفهومی به نام گرید وجود دارد که خود این گرید ها براساس استانداردهای خاصی تعریف می شوند، گرید ها مقداری عددی هستند که توسط آن ها ویژگی های پیچ و مهره تعریف می شود. به عنوان مثال ویژگی هایی مانند استحکام پیچ و مهره، مقاومت، سختی، متریال به کار رفته و آستانه تحمل بار را می توان توسط گرید تشخیص داد؛ یکی از ۳ گرید پیچ و مهره خشکه، گرید ۱۰.۹ می باشد. مشخصات فنی پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ در قسمت بعد به طور مفصل توضیح داده شده است.

مشخصات فنی پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹

پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ یکی از پیچ و مهره های شش گوشه است که کاربرد فراوانی دارد، از جمله کدهای استاندارد شناخته شده برای این پیچ و مهره می توان به ISO 7412، ASTM A490 و DIN 6914 اشاره کرد. پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹در مدل های M12 ‌تا M36 در بازار وجود دارند که هر کدام از این مدل ها در فاکتور های مهمی از جمله قطر داخلی، قطر خارجی، آچارخوری، ارتفاع و وزن تفاوت دارند. تمامی این مدل ها بر حسب مقدار و اندازه فاکتورهای ذکر شده در صنعت خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

روش تولید پیچ و مهره فولادی ۱۰.۹به این صورت است که پیچ و مهره کلاس ۱۰.۹ با مفتول M40 در سایزهای کوچک تا مدل M24 و مدل ۲۴ به بالا به ترتیب به روش های فورج سرد و گرم تولید می شوند. پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ در بازار از فولادهای آلیاژی تشکیل شده اند و به شکل های سر شش گوش آلن، تمام رزوه و یا به شکل انکر بولت تولید و در بازار عرضه می شوند. جنس پیچ و مهره های فولادی می تواند از ساده و روکش دار تا گالوانیزه گرم متغیر باشند.

میزان کربن در پیچ و مهره ۱۰.۹ نسبت به دو گریدهای دیگر پیچ و مهره خشکه اچ وی بالاتر است و به عنوان یک پیچ و مهره پر کربن شناخته می شود؛ علاوه بر عنصر کربن، مقادیر کمی از عناصر بور، گوگرد، فسفر، منگنز و کروم در تولید این پیچ و مهره به کار رفته است.
۹۰۰ مگا پاسکال میزان فشاری است که یک پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ می تواند تحمل کند، هر پیچ گرید ۱۰.۹ با توجه به قطر اسمی، مساحت سطح مقطع، مغزی می تواند باری حدود ۱۰ الی ۱۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کند. این مقدار بار حاکی از بالا بودن استحکام این پیچ و مهره است و همین موضوع باعث شده است پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ استاندارهای لازم را برای کاربرد در شرایط هوایی و دمایی سخت دریافت کند؛ زیرا پیچ و مهره گرید ۱۰.۹ مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می دهد.

مشخصات پیچ و مهره hv-10
مشخصات پیچ و مهره hv-10

تفاوت پیچ و مهره شش گوش خشکه ۱۰.۹ با دو گرید ۸.۸ و ۱۲.۹

همانگونه که قبلا ذکر کردیم در پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹، کربن بیشتری نسب به دو گرید دیگر در آن به کار رفته است و استحکام آن در مقایسه با پیچ و مهره گرید ۸.۸ بسیار بالاتر و نسب به پیچ و مهره ۱۲.۹ کمتر می باشد. همچنین این پیچ و مهره پر کربن نسبت گشتاور و پیش تنیدگی بیشتری را در مقایسه با پیچ و مهره ۸.۸ متحمل می شود به همین دلیل است که در سازه های فولادی که اصطکاک وجود دارد پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ کاربرد فراوانی دارد.
برای اطلاع از قیمت قیمت پیچ شش گوش خشکه ۱۰.۹ و یا قیمت مهره شش گوش خشکه ۱۰.۹ با شماره های درج شده تماس بگیرید.

تفاوت پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ با پیچ های معمولی

استاندارد ابعادی مهم ترین وجه تفاوت در بین پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ و پیچ و مهره معمولی شش گوش می باشد. پیچ و مهره های شش گوش خشکه از رزوه کوتاه و گل بزرگی برخوردارند، به همین دلیل نحوه کار کردن با آن ها راحتتر بوده و در صنایع مختلفی از جمله ساخت سازه هایی همچون پل، اسکلت ساختمان، نیروگاه ها و غیره به طور فراوان کاربرد دارد. رزوه های این دسته از پیچ و مهره با هم متفاوت بوده و در اندازه هایی بین ۱۰ الی ۴۰۰ میلی متر موجود می باشند. همچنین لازم به ذکر است که باید بدانید پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ دارای سایزهای متفاوتی بوده و لذا به هنگام خرید پیچ و مهره شش گوش فولادی ۱۰.۹ باید به این موضوعی توجه کنید تا در هنگام باز و بسته کردن آن ها با آچار به مشکل بر نخورید؛ زیرا با هر نوع آچاری امکان باز و بسته شدن ندارند.

کاربرد پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹

معمولا پیچ ها در مواقعی خاص و یا در صورت وجود لرزه برای تنظیم مجدد یا محکم شدن در انواع اتصالات مورد استفاده، نیاز به باز و بسته شدن دارند. پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ به دلیل مقاومت کششی و استحکام بالا در انواع اتصالات صنعتی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای پیچ و مهره گرید ۱۰.۹ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت پل سازی
  • ساخت انواع سوله، نیروگاه ها و غیره
  • اسکلت سازی ساختمان
  • تولید انواع ماشین آلات صنعتی و کشاورزی
  • و …

در بین این صنایع نام برده، صنعت پل سازی یکی از مهمترین صنایعی است که از مصرف کننده های عمده پیچ های با مقاومت بالا به شمار می رود. اگر به هنگام عبور از یک پل توجه کرده باشید از انکر بولت های یک ستون پل تا اتصالات بخش های مختلف آن از پیچ های با مقاومت بالا همچون پیچ و مهره خشکه ۱۰.۹ به تعداد زیاد استفاده شده است.

مهره خشکه کلاس 10 Din 934
پیچ آهنی گالوانیزه

خرید پیچ و مهره شش گوش خشکه ۱۰.۹

فروشگاه اینترنتی آهن پاد یک فروشگاه معتبر بوده که برای مصرف کنندگان انواع پیچ و مهره، پیچ و مهره های متنوعی را تولید و تأمین می کند. اگر قصد خرید پیچ شش گوش خشکه ۱۰.۹ یا انواع پیچ و مهره مانند پیچ و مهره آهنی، استاد بولت، رول بولت hsa و … را دارید و یا در صورت نیاز به مشاوره خرید پیچ و مهره فولادی ۱۰.۹ و همچنین استعلام موجودی و یا قیمت پیچ شش گوش فولادی ۱۰.۹ می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با کارشناسان فروش و مشاورین آهن پاد در ارتباط باشید تا شما را در هر زمینه برای خرید پیچ شش گوش فولادی ۱۰.۹ و یا سایر محصولات همانند انواع واشر، مهره ، پیچ و … راهنمایی کنند.

پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹

یچ و مهره خشکه ۱۲.۹ در ساختار خود کربن و فولاد دارد که به همین دلیل از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است؛ بنابراین می توان از این نوع پیچ در محیط هایی که تنش، فشار و یا حتی شرایط خوردگی وجود دارد استفاده کرد. شما در این مقاله از آهن پاد با مشخصات فنی پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹، ویژگی ها، قیمت و خرید آن آشنا می شوید، بنابراین اگر قصد خرید پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ را دارید و یا برای نیاز کاری خود نیاز به آشنایی با این نوع پیچ دارید این مطلب را از دست ندهید.

آهن پاد تولیدکننده و عرضه کننده انواع پیچ و مهره مانند پیچ و مهره خشکه، استاد بولت، رول بولت، پیچ و مهره آهنی، پیچ و مهره فولادی، پیچ و مهره hv و صدها پیچ و مهره دیگر در سایزها و جنس های مختلف است و آمادگی دریافت و تحویل سفارشات عمده و جزئی مشتریان عزیز را در سریعترین زمان ممکن دارد. برای خرید پیچ و مهره و استعلام قیمت پیچ و مهره خشکه HV از طریق راه‌های ارتباطی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ چیست؟

پیچ و مهره های فولادی به سه نوع کلاس و یا گرید ۸.۸، ۱۰.۹ و ۱۲.۹ دسته بندی می شود که این نوع تقسیم بندی بر اساس میزان سختی آن هاست. بنابراین در پیچ و مهره کلاس ۱۲.۹ مقدار بیشتری از کربن به کار رفته است و همین موضوع سبب می شود این کلاس از پیچ و مهره فولادی از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد. به طور کلی پیچ فولادی ۱۲.۹ به عنوان مستحکم ترین پیچ فولادی شناخته می شود و با همین ویژگی نیز در بین مشتریان یاد می شود.

پیچ‌ و مهره خشکه شش گوش کلاس ۱۲.۹ در صنایع تولید، تعمیر و ساخت و ساز در سراسر جهان یافت می‌شوند. این پیچ و مهره ها برای چسباندن ۲ یا چند قطعه به یکدیگر در مجموعه ای استفاده می شوند که ممکن است در آینده در صورت نیاز به تعمیر یا نگهداری جدا شود. گل پیچ شش وجهی آنها اجازه می¬دهد تا سطح یاتاقان و آچار، عملکرد قابل توجهی نسبت به سایر پیچ ها ارائه دهند، در نتیجه پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ در بسیاری از کاربردهای پیچیده و سنگین به انتخابی مناسب تبدیل خواهد شد.

مهره دنده ریز آمریکا
پیچ خشکه 6 گوش

مفهوم عدد ۱۲.۹ در پیچ خشکه ۱۲.۹

یقیناً می دانید که پیچ ها با گل پیچ های مختلفی ساخته می شوند، در پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ دقیقاً همین عدد بر روی گل پیچ شش گوش آن نوشته شده است که این عدد به دو مفهوم کلی اشاره دارد. برای اینکه این دو مفهوم را بتوانید به خوبی درک کنید باید با برخی از قوانین فیزیک آشنایی داشته باشید. این عبارت از دو عدد ۱۲ و ۹ تشکیل شده است که عدد ۱۲ نشان دهنده مقدار بار کششی بوده (برای محاسبه مقدار بار کششی باید این عدد را در ۱۰ ضرب کرد) که سطح مقطع پیچ می تواند آن را تحمل کند. به عبارتی هر میلی¬متر سطح مقطع پیچ خشکه ۱۲.۹ می تواند ۱۲۰ کیلوگرم (۱۱۷۶ نیوتون) بار کششی را به شکل عمودی تحمل کند. البته لازم به ذکر است که مقدار تحمل بار در پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ با توجه به متغیر بودن زاویه فشار وارده بر سطح مقطع می تواند حتی به بیشتر از مقدار فوق برسد.

و در نهایت عدد ۹ اشاره به میزان تحمل پیچ و مهره خشکه در برابر تغییر شکل دارد، یعنی که اگر ۹۰ درصد از حداکثر نیروی وارده بر پیچ را در نظر بگیریم هیچ گونه تغییر شکلی در آن اتفاق نخواهد افتاد البته در صورت افزایش مقدار نیرو، تغییر شکل در پیچ رخ خواهد داد.
بنابراین با توجه به توضیحات بالا در صورت وارد شدن نیرو به مقدار ۱۰۸ کیلوگرم بر هر میلی متر از سطح مقطع پیچ فولادی ۱۲.۹ به صورت عمودی، در پیچ تغییری رخ نمی دهد و متوجه این موضوع نیز شدیم که حداکثر میزان تحمل این پیچ در برابر بار کششی ۱۲۰ کیلوگرم است و اگر مقدار بار از این حد تجاوز کند پیچ دچار تغییر شکل خواهد شد.

ویژگی ها و مشخصات فنی پیچ فولادی ۱۲.۹

پر کربن ترین مفتول فولادی در تولید و ساخت پیچ و مهره متعلق به پیچ و مهره خشکه کلاس ۱۲.۹ می باشد و بر روی مفتول، پروسه سخت کاری حرارتی نیز صورت می گیرد. پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ بر اساس استاندارد های  ASTM F568، DIN931 و DIN933 تولید می شود و مقاومت خستگی و تنسایل مقاومتی آن به ترتیب برابر ۱۱۰۰ و ۱۲۲۰ مگاپاسکال می باشد. از دیگر مشخصات فنی پیچ خشکه ۱۲.۹ سختی آن است که عدد آن برابر ۳۸ الی ۴۴ راکول می باشد؛ همچنین این پیچ ترد بوده که همراه با مهره خشکه ۱۲.۹ مورد استفاده قرار می گیرد. 

همانطور که گفتیم بیشترین مقدار کربن در ساختار فولادی پیچ و مهره خشکه گرید ۱۲.۹ به کار رفته است و به دلیل انجام عملیات حرارتی سخت بر روی آن، این نوع از پیچ و مهره خشکه بسیار مستحکم می باشد که در شرایط کاری سخت قابل استفاده می باشد. در ضمن جنس پیچ و مهره فولادی ۱۲.۹ از جنس میلگردی به نام VCN200 است. 

شما می توانید ویژگی ها و مشخصات فنی پیچ فولادی ۱۰.۹ و پیچ فولادی ۸.۸ را نیز می توانید مطالعه کنید.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه

انواع پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹

پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ در دو شکل نیم و تمام روزه تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند؛ پیچ فولادی ۱۲.۹ نوع نیم رزوه که بر اساس استاندارد DIN931 تولید می شود، فقط در چند سانتی متر قسمت انتهایی خود رزوه دارد و کاربرد بسیار گسترده ای را به خود اختصاص داده است. همچنین لازم است که بدانید در نوع نیم ررزوه، قسمت رزوه شده در مقایسه با قسمت رزوه نشده پیچ از استحکام و مقاومت پایین تری برخوردار است. پیچ خشکه ۱۲.۹ تمام رزوه بر اساس استاندارد DIN933 تولید می شود و اکثر پیچ های فولادی تولید شده با ارتفاع ۵ سانتی متر و یا کم تر(با هر ضخامتی) به شکل تمام رزوه می باشند. پیچ تمام رزوه با ارتفاع بیش از ۵ سانتی متر (ارتفاع های بلند) معمولا کمتر تولید می شود و در صورت نیاز مشتری به این نوع پیچ فولادی ساخته خواهند شد.
همچنین پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ از نظر ابعاد مختلف ساختاری پیچ از جمله قطر بدنه و گل پیچ، ضخامت گل پیچ، طول پیچ، ابعاد رزوه و وزن آن در سایز های مختلف M6 تا M100 تولید می شود البته اغلب تا سایزهای M48 در بازار وجود دارند. شما می توانید برای استعلام سایز مورد نظر خود از طریق شماره های درج شده در سایت با فروشگاه پیچ و مهره آهن پاد تماس بگیرید و در صورت نبود سایز دلخواه می توانید پیچ و مهره با سایز مورد نظر خود را سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ و یا هر پیچ و مهره دیگری با سایز دلخواه به صورت اختصاصی برای شما تولید شود.

مشخصات پیچ 6 گوش خشکه

پوشش سطحی پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹

پیچ فولادی ۱۲.۹ و یا مهره فولادی ۱۲.۹ هر دو به دلیل دارا بودن جنس فولادی از مقاومت کششی بالایی برخوردارند اما این موضوع به تنهایی برای استفاده از این پیچ و مهره خشکه در محیط های خورنده و مرطوب کافی نیست. از این رو برای بالابردن مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت، اسید، گاز و انواع مایعات خورنده ، آن را با پوشش گالوانیزه یا همان روی آبکاری می کنند.

آبکاری پیچ و مهره های خشکه ۱۲.۹ به صورت یکی از دو حالت زیر انجام می شود:

  • گالوانیزه گرم
  • داکرومات

پوشش گالوانیزه از جنس روی و داکرومات از جنس روی، آلومینیوم و کروم می تواند باشد؛ این دو نوع پوشش در مواردی از جمله مکانیزم مقاومتی در برابر خوردگی، ضخامت پوشش، مقاومت به خوردگی در عوامل مختلف محیطی، قدرت چسبندگی پوشش، حفظ خواص مکانیکی قطعات در حین انجام عملیات پوشش کاری، تغییر پذیری سایز قطعات، تنوع در رنگ، کیفیت ظاهری و آلاینده های زیست محیطی با هم تفاوت دارند. بررسی ها نشان داده است که با توجه به موارد ذکر شده فوق، مزایای پوشش داکرومات در دمای پایین برای پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ به نسبت بیشتر از گالوانیزه گرم می باشد. در روش آبکاری سطحی داکرومات یک لایه نازک از فلز روی بر روی سطح خارجی پیچ و مهره خشکه پوشش دهی می شود که سبب مقاومت بالاتر آن می شود.

کاربرد پیچ و مهره فولادی ۱۲.۹

با توجه به اینکه پیچ خشکه ۱۲.۹ نسبت به سایر پیچ های خشکه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است در زمینه های مختلفی از جمله سد سازی، ساخت و ساز سازه های سنگین، پل سازی، سوله و به طور کلی در تمام محیط هایی با شرایط کاری سخت و خورنده کاربرد دارد.

قیمت پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹

قیمت پیچ و مهره فولادی ۱۲.۹ با توجه به انواع و سایز بندی که دارند متفاوت می باشد و امکان تعیین یک قیمت دقیق برای آن وجود ندارد. اما لازم است بدانید که قیمت پیچ و مهره خشکه نسبت به آهنی بیشتر و در مقایسه با پیچ و مهره استنلس استیل کمتر می باشد. برای استعلام قیمت پیچ خشکه ۱۲.۹، قیمت مهره خشکه ۱۲.۹ و یا سایر محصولات همچون واشر، رولبولت و غیره می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

خرید پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹

از آنجایی که پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ در کاربردهای ساخت و ساز سازه های سنگین به کار می رود نباید در خرید آن عجله کرد و از فروشگاه های نامعتبر خریداری کرد. فروشگاه اینترنتی آهن پاد یک فروشگاه معتبر است که تنوع محصولات مربوط به پیچ و مهره از جمله انواع مهره های دنده ریز و دنده درشت، انواع پیچ های متری، مهره های ریز و درشت، واشر در اندازه های مختلف، رول بولت و .. بالا بوده که همگی از تنوع بالایی برخوردار هستند. امکان خرید از هر نقطه کشور و ساخت انواع پیچ و مهره سفارشی در حداقل زمان و حداکثر کیفیت از جمله ویژگی های این فروشگاه می باشد. برای سفارش و خرید پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ می توانید همین الان با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

تولیدی پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹

آهن پاد تولیدکننده و عرضه کننده انواع پیچ و مهره در سایزها و جنس های مختلف است و آمادگی دریافت و تحویل سفارشات عمده و جزئی مشتریان عزیز را در سریعترین زمان ممکن دارد. فروشگاه آهن پاد با تجربه و امکان طراحی و ساخت انواع پیچ و مهره نقش مهمی را در فروش پیچ و مهره خشکه ۱۲.۹ به صورت تکی و عمده ایفا می کند. این فروشگاه برای تمامی نقاط کشور امکان توزیع و ارسال محصولات را دارد. در صورتی که پیچ خشکه ۱۲.۹ مورد نیاز شما در آن سایز دلخواهتان در بین محصولات وجود نداشت، می توانید پیچ یا مهره مورد نظر خود را با هر طول و ضخامتی به همراه سایر ملزومات سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن می توانید محصولات خود را دریافت کنید. همچنین شما می توانید برای ثبت سفارش و خرید مهره خشکه ۱۲.۹ به صورت مستقیم با آهن پاد تماس بگیرید و به صورت کاملا رایگان از مشاوره ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *